Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Een uitermate simpele vraag

Gepubliceerd op: 30/09/2013

"Maar eh... Wat wordt er nu van mij verwacht? Wat moet ik doen?" Ik stel deze uitermate simpele vraag zeker tien keer per week. Tijdens vergaderingen, telefonisch overleg, gesprekken met de kinderen. En het is lang niet altijd eenvoudig om een helder antwoord te krijgen.

Afgelopen week was ik dagvoorzitter bij een managementcongres. Zeven sprekers vuurden hun ideeën af op het publiek. Waar ik op zo'n dag graag op let: wanneer zitten de deelnemers op het puntje van hun stoel? Wanneer schrijven ze iets op? Het patroon was bij alle sprekers hetzelfde. Als je ideeën, cijfers en modellen presenteert, haken de meeste mensen uiteindelijk af. Wanneer je voorbeelden geeft en verhalen vertelt, dan luistert vrijwel iedereen aandachtig. Maar pas als je heel concreet vertelt wat de deelnemers, vandaag nog, zelf kunnen doen... Wanneer je met praktische tips en adviezen komt die je toehoorders persoonlijk kunnen uitvoeren, dan zit iedereen rechtop en wordt er druk meegeschreven.

Voorbeeld. Een van de sprekers was stemdeskundige Pacelle van Goethem. Ze presenteerde onderzoek op het gebied van invloed. Daaruit bleek dat in discussies degene met de laagste stem meestal gelijk krijgt. Ze illustreerde haar punt met Margaret Thatcher. Die kreeg in de jaren '70 intensieve begeleiding om rustiger en lager te leren spreken en schopte het prompt tot eerste vrouwelijke premier van Groot-Brittannië.

Veel sprekers zouden hier stoppen en denken dat de boodschap zo wel duidelijk was. Maar Van Goethem is een ervaren trainer en nam rustig de tijd om uit te leggen wat ik als deelnemer zélf zou moeten doen wanneer ík graag mijn zin wilde. Een van haar lessen: houd je betoog op een ontspannen manier en zeg aan het einde, langzaam en rustig, terwijl je je hoofd stilhoudt, met je laagste stem, wat er volgens jou besloten moet worden. Op zo'n moment pakt iedereen z'n aantekenblok of iPad en noteert: langzaam, hoofd stil, lage stem.

Filosoferen over invloed en stemgebruik is leuk. Maar uiteindelijk wil ik weten wat ik moet doen. Liefst voor het duurbetaalde seminar voorbij is.

Het is zo basaal dat ook veel leidinggevenden het over het hoofd zien. Collega's hebben er recht op om te weten wat er concreet van hen wordt verwacht. Ze willen antwoord op de eenvoudige, maar essentiële vraag: wat moet ik doen? Wie nalaat dit helder te formuleren, ondermijnt niet alleen de resultaten van het bedrijf, maar ook de motivatie van de mensen om hem heen.

Een aantal jaren geleden formuleerde onderzoeksbureau Gallup -op basis van gegevens over vele duizenden bedrijven- twaalf vragen waarmee je kunt vaststellen of je een 'sterke' werkomgeving hebt. Anders dan populaire vormen van medewerkerstevredenheidsonderzoek, waarbij vooral wordt gekeken of mensen het naar hun zin hebben, gaat het hierbij ook om de vraag of er nog een beetje gepresteerd wordt. De eerste vraag op de lijst van Gallup: weet ik wat er van me wordt verwacht op het werk? In een schrikbarend aantal bedrijven was het antwoord negatief.

Dus? Wat is het meest fundamentele dat je moet doen als manager of leider? Zorg dat de mensen om je heen weten wat ze moeten doen. Vertel het (zo nodig met je laagste stem). Bespreek het. Laat hen 't zelf formuleren. Hoe dan ook, zorg dat mensen heel duidelijk weten wat er van hen wordt verwacht. Dát is wat je moet doen.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Gallup (3)
Gedrag (183)
Leiderschap (148)
NRC (252)
Pacelle van Goethem (1)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop