Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Optimistisch depressienieuws

Gepubliceerd op: 16/09/2013

Ik ben bepaald geen geboren optimist. Moet er vaak wat moeite voor doen om het goede nieuws te zien. Maar als ik echt even mijn best doe, ontwaar ik in deze economische duisternis zomaar een paar zonnestraaltjes.

Natuurlijk. Ik lees veel sombere berichten. Mensen durven allerlei dingen niet meer als het crisis is. Vooral dingen die geld kosten. We stellen grote aankopen uit, we verhuizen nog even niet, trouwen minder snel, wachten nog even wat langer met kinderen en ook scheiden schuiven we op de lange baan.

We wisselen minder snel van baan. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek was 2008 een piekjaar met 501.000 baanwisselaars. Sinds Lehman Brothers omviel is het jaarlijkse aantal gestaag gedaald tot 289.000 in 2012.

Maar je kunt je ook afvragen hoe erg dit allemaal werkelijk is. We kopen pas een koelkast als we 'm kunnen betalen. Tja. We denken nog eens extra goed na voordat we trouwen, kinderen op de wereld zetten en weer scheiden. Hmm. Ik heb eindelijk een paar jaar achter elkaar dezelfde contactpersoon bij mijn bank. Economisch gezien waarschijnlijk allerverschrikkelijkst. Maar vanuit andere perspectieven bekeken helemaal zo erg niet.

Wie zoekt ziet zelfs min-of-meer positieve berichten. Gedreven door de malaise durven we opeens allerlei dingen plotseling wél. Vooral dingen die geld opleveren.

Het aantal ZZP-ers en freelancers nam vanaf 2008, net als in de jaren ervoor, gestaag toe. Onderzoek van TNO en het CBS laat zien dat 12% van de startende ZZP-ers naar eigen zeggen onvrijwillig start. Ik had verwacht dat dit hoger zou liggen. De grote meerderheid kiest -wel een beetje geholpen door de crisis vermoed ik- voor het ondernemerschap op gronden als: 'nieuwe uitdaging' en 'eigen baas zijn'. En 12% van de starters doet dit vanuit een redelijk ontspannen positie: naast een vaste baan.

Opmerkelijk: de sterke stijging van het aantal webwinkels. Zo'n 5.000 in 2007 en meer dan 20.000 nu. Ook hier gaat het deels om mensen die een onderneming runnen naast hun baan.

Leuk: steeds meer mensen beginnen hun eigen bierbrouwerij. In 2007 waren er 70 bierbrouwers in Nederland. Nu zijn dat er maar liefst 165 volgens het Klein Brouwers Collectief. Het betreft mensen die hun liefhebberij professionaliseren, zegt de voorzitter van het Collectief. Waarom zou je blijven hobbybrouwen als je er -in crisistijd- ook een paar centen mee kunt verdienen?

Een crisis blijft iets geks. Het kan net zo goed een versneller als een vertrager van mooie plannen zijn. Volgens managementhoogleraar Rosabeth Moss Kanter werken crises in organisaties vaak als een katalysator voor verandering. Experimenten, ideeën, hobby's en kleinschalige innovaties ("Solutions looking for problems," noemt Kanter dit), die als grassprietjes opschoten in de afgelopen periode, maken opeens een groeispurt door als de omstandigheden om actie vragen. Ook op maatschappelijk niveau zie ik dit principe aan het werk.

Afijn. Ik wil de negatieve kanten van de crisis niet bagatelliseren en de positieve niet overdrijven. Lijkt me niet fair tegenover iedereen die nu in zwaar weer zit. Je moet bovendien ook maar net de mogelijkheden hebben om te gaan ondernemen én de psychologische conditie.

Als niet-geboren optimist ervaar ik dat laatste heel sterk. Een crisis verlamt de pessimist en motiveert de optimist. In die zin hebben pessimisten tijdens een crisis extra pech en optimisten extra geluk. Dat voelt wel heel oneerlijk. Maar beiden hadden waarschijnlijk ook niets anders verwacht.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

NRC (261)
Ondernemerschap (53)
Rosabeth Moss Kanter (1)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop