Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Werk als god

Gepubliceerd op: 04/09/2013

Veel mensen lukt het niet om te ontspannen tijdens de vakantie. Ze zijn blij wanneer ze weer aan de slag mogen. Anderen kunnen niet genieten van hun vrije tijd omdat ze geen baan hebben. Of juist eentje vol zorgen. Sommigen willen iets nieuws op werkgebied. Voortdurend vragen ze zich af: maar wat dan? Best triest. Mogen we een paar weken uitrusten, maken we ons nog druk om werk.

De New Yorkse schrijver en predikant Tim Keller houdt zich bezig met levensbeschouwelijke vragen rond werk. Volgens hem zijn er vier dingen aan de hand waardoor het evenwicht tussen werk en rust verstoord is in onze Westerse cultuur.

Allereerst loopt onze baanzekerheid steeds verder terug. Dat gold al in de VS. Maar ook in Nederland hebben steeds minder mensen een vaste job. Laat staan een baan voor het leven. Volgens het UWV is het aantal tijdelijke contracten -ten opzichte van vaste banen- de laatste jaren sterk toegenomen en eindigen langdurige tijdelijke contracten in 80% van de gevallen niet meer in een vaste baan.

Ten tweede is de prestatiedruk toegenomen. Wie met een goede opleiding een mooie baan met dito salaris heeft gevonden, belooft impliciet om zich een slag in de rondte te werken. En als je dat niet (meer) wilt, staat er iemand anders klaar om je plek in te nemen. Bovendien ervaren werknemers in Nederland, Duitsland en België door de economische crisis een toename in de werkdruk en onderlinge concurrentie.

Ten derde maakt technologie het mogelijk om altijd en overal te werken. Een manager zonder smartphone is even zeldzaam geworden als een camping zonder wifi. Door de combinatie van kenniswerk, internationalisering en technologie, is de locatiegebonden baan van negen tot vijf een zeldzaamheid geworden. In mei meldde NRC dat managers en professionals in de VS, Europa en Azië gemiddeld meer dan tachtig uur in de week 'aan' staan en werkzaken monitoren op hun smartphone.

De vierde ontwikkeling gaat volgens Keller echter dieper en fungeert bovendien als een versterker van de eerste drie. Steeds meer ontlenen we onze identiteit aan onze baan en onze prestaties. Vroeger wist je wie je was door je familie, je gezin, je kerk of de plek waar je woonde. Nu bepaalt ons werk en wat we daarbinnen bereiken wie we zijn. "Wat doe jij?" of "Wat zijn jouw plannen?" zijn vragen die we anderen en onszelf doorlopend stellen. Genieten van een vrije dag of vakantie wordt steeds moeilijker. Er moet gewerkt, gepresteerd worden. Alleen op die manier weten we dat we iemand zijn.

Deze eerste drie problemen op het gebied van werk en rust kun je te lijf met praktische oplossingen. Managementboeken genoeg. Dit vierde punt, dat eigenlijk veel belangrijker is, vraagt een filosofische benadering.

We moeten de vraag beantwoorden of het juist en verstandig is om onze eigenwaarde aan werk te ontlenen. Maar ook wat een alternatief is om de moderne mens enige zielerust te verschaffen.

Predikant Keller zoekt naar antwoorden binnen zijn geloof. Veel mensen zullen stellen dat zij dit punt voorbij zijn. Maar ik vraag me af of dat waar is. We denken hooguit dat we los zijn van religie. Voor talloze mensen in onze samenleving is werk de zelfgekozen nieuwe god. Eentje die weinig vergevingsgezind is, voortdurend nieuwe offers vraagt en ons zelfs in onze vrije tijd niet met rust wil laten.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Gedrag (183)
NRC (253)
Ondernemerschap (52)
Tim Keller (1)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop