Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Verandertips voor thuiskomers

Gepubliceerd op: 16/08/2013

Een paar dagen zijn we terug. En we zitten alweer bijna in de vaste patronen die horen bij ons leven in Nederland. Een jaar hebben we in Boston gewoond. Maar het had net zo goed een maand of een week kunnen zijn. Zo snel pak je je oude gedrag weer op.

Ik was voorbereid. Als je je al wat langer in het onderwerp verandering verdiept, weet je dat je omgeving een grote impact heeft op je gedrag. Dus, terug in Nederland, in je oude huis, tussen oude bekenden, vertoon je je oude gedrag. Wil je daar iets tegen doen, iets van de in het buitenland geleerde lessen vasthouden, dan zul je gericht actie moeten ondernemen.

Wat ook helpt: eind juni had ik een gesprek met Icek Ajzen, een van mijn favoriete 'veranderpsychologen'. Volgens hem vergeten we doorgaans de meest basale stappen als het om veranderen gaat. Zo laten we meestal na om het concrete gedrag te benoemen dat we bij onszelf of bij anderen willen stimuleren. Volgens Ajzen bedenken de meeste mensen -privé en professioneel- vaak meteen een interventie. Zonder uit te werken hoe deze zal leiden tot nieuw gedrag. En hoe dit nieuwe gedrag vervolgens weer bijdraagt aan onze doelen.

Drie elementaire lessen heb ik voor mezelf geformuleerd na het gesprek met Ajzen.

1. Specificeer. Beschrijf het concrete gedrag dat je wilt zien.

In Boston ging het goed met de werk-privé balans. Dat willen we vasthouden. Maar enthousiasme voor een doel als 'een betere balans' is niet genoeg om je gedrag te veranderen. Je moet weten welke concrete handelingen daarvoor nodig zijn en bovendien gemotiveerd zijn om deze uit te voeren.

Belangrijke controlevragen bij deze stap: zal het geformuleerde gedrag echt leiden tot de uitkomst die je wilt? En is die uitkomst daadwerkelijk de moeite waard?

2. Analyseer. Onderzoek welke factoren het gewenste gedrag bepalen.

Bepaal de aard van het gewenste gedrag. Is het een eenmalige handeling? Of wil ik een nieuwe gewoonte ontwikkelen? Gaat het om gedrag op één locatie, bijvoorbeeld op kantoor? Of in allerlei situaties en omgevingen? Kan ik het alleen af? Of heb ik de hulp van anderen nodig?

Kies vervolgens een plausibele gedragstheorie, zodat je weet op welke factoren je je moet richten. Moet je bijvoorbeeld werken aan je motivatie of volstaat het jezelf te herinneren aan een voornemen?

Controlepunten: is het model dat ik gebruik wetenschappelijk geaccepteerd? En ook een beetje bruikbaar?

3. Intervenieer. Gebruik bewezen technieken om te beïnvloeden.

Britse gedragsonderzoekers gebruiken de CALO-RE (Coventry-Aberdeen-London Revised taxonomy) voor het onderscheiden van enkele tientallen verschillende verandertechnieken. Met name gericht op eet- en sportgedrag. Dit soort lijsten met technieken eerst even opzoeken op internet en pas dan gaan sleutelen aan een interventie, is heel wat effectiever dan zomaar wat dokteren.

Dé check: leidt de interventie tot het gewenste gedrag en het beoogde doel? Het is verstandig om veranderpogingen te behandelen als een experiment en op vooraf bepaalde momenten netjes te meten wat de resultaten zijn.

Goed. Drie veranderregels. Omdat 'gewoon doen' te simpel is. En teveel meet- en regeltechniek ook niet werkt.

Ook belangrijk: ik heb deze eerste paar weken na onze terugkeer nauwelijks werk in mijn agenda gepland. Dat klinkt overdadig en zo voelt het ook. Maar om voldoende investeringsrendement te realiseren op een kostbaar jaar is het bepaald geen overbodige luxe.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

CALO-RE (1)
Icek Ajzen (3)
NRC (269)
doelen (5)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop