Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Bedrieglijk simpel ondernemen

Gepubliceerd op: 15/08/2013

Ik heb heel wat vakantiedagen besteed aan het bedenken van nieuwe projecten of zelfs nieuwe bedrijven. Maar sinds het lezen van Eric Ries weet ik dat dit tijdverspilling is.

Ries is een internet-entrepreneur die tevens geïnteresseerd is in de theorie van het ondernemerschap. Hij schreef een van de meest succesvolle managementboeken van de laatste jaren: The Lean Startup.

Wat zegt Ries? Een nieuw project, een nieuwe baan, een nieuw bedrijf, alles wat je wilt beginnen in een onzekere situatie, is een startup. En het doel van een startup is niet om iets te maken en het daarna te verkopen. Het doel van een startup is om te leren. Om interacterend met echte klanten, zo snel mogelijk uit te vinden welke diensten of producten daadwerkelijk levensvatbaar zijn.

Ries leerde dit door schade en schande. Hij ontwikkelde als technologieondernemer talloze diensten waar niemand op zat te wachten. Dat ging op de ouderwetse manier. Langdurig nadenken over een plan. Daarna maanden sleutelen aan het product. En pas daarna klanten zoeken.

Na een aantal mislukkingen begon Ries zich af te vragen of het ook anders kon. Hij verdiepte zich daartoe onder meer in 'lean'. Een managementfilosofie die voortkomt uit de aanpak die Toyota hanteert in zijn fabrieken. Centraal: het creëren van waarde voor klanten en het elimineren van alle vormen van verspilling daarbij.

Vooral dat tweede ontbreekt bij startups, volgens Ries. Bewijs: de meerderheid van de bedrijven die worden opgericht, stopt wegens gebrek aan succes. Een enorme verspilling van tijd, geld en talent.

De aanpak die Ries propageert is bedrieglijk simpel. Maak een plan (maar doe daar niet te lang over). Maak vervolgens een scheiding tussen de feiten en de aannames in je plan. Een feit kan zijn: ik ben een ervaren accountant in loondienst. Een aanname kan zijn: als ik zelfstandig een nieuwe vorm van accountancydiensten ga aanbieden, zullen klanten daarvoor willen betalen.

Test vervolgens je belangrijkste aannames door experimenten. Zo simpel, snel en goedkoop mogelijk. In het geval van de accountant die voor zichzelf wil beginnen, bijvoorbeeld door middel van een webpagina waarop klanten informatie kunnen aanvragen. Stuur vervolgens honderd e-mails aan relaties met een link naar de site en kijk wat er gebeurt. Hoeveel mensen bezoeken je site? Hoeveel vragen daadwerkelijk informatie aan? Hoeveel willen echt een afspraak maken?

Beter nog: stuur twee keer vijftig e-mails aan relaties. Vijftig mails met propositie A, vijftig met propositie B. Kijk welke aanpak beter werkt. Herhaal dit zolang als nodig is. Zo onderzoek je iteratief wie je klanten zijn, wat ze willen en hoe je dit het beste kunt leveren.

Nadat je stap-voor-stap een succesvol bedrijf hebt opgebouwd, blijft het belangrijk om op deze manier te werken aan vernieuwingen, zegt Ries. Veel gevestigde ondernemingen hebben heldere processen voor alles. Behalve voor de cruciale taak om blijvend te innoveren.

Ries is niet de eerste die pleit voor een experimentele aanpak. Maar wat zijn boek aantrekkelijk maakt is de grondige uitwerking van zijn ideeën en de praktische ervaring van de schrijver.

En -ook leuk- tussen de regels door leer je hoe belangrijk het is om jezelf niet al te serieus te nemen. Het doel is niet langer om anderen te overtuigen van jouw gelijk. Het doel is om stapsgewijs te leren hoe je met jouw mogelijkheden iets waardevols voor anderen kunt doen. Een heel rustgevende gedachte in je vakantie.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Eric Ries (1)
Lean Startup (1)
NRC (261)
ondernemerschap (53)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop