Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Oude inzichten voor je loopbaan

Gepubliceerd op: 29/07/2013

De helft van de werkende mensen in het westen is ontevreden met zijn loopbaan en zou er graag iets aan veranderen. Maar veel van hen durven te stap van dromen naar doen niet te zetten. Hoe dat komt en wat je eraan kunt doen is waar Roman Krznaric zich op richt in zijn boek 'How to find fulfilling work'.

Nu verschijnen er heel wat van dit soort boeken, maar Krznaric is interessant omdat hij is verbonden aan The School of Life in Londen. Net als de veel bekendere oprichter van dit instituut, filosoof en schrijver Alain de Botton, rijgt hij op een lichte en speelse manier filosofische inzichten, literatuur, psychologie, geschiedenis en biografische verhalen aan elkaar. Regelmatig onderbroken door de waarschuwing dat simpele antwoorden die voor iedereen gelden, niet bestaan als het om grote levensvragen gaat.

Een van de favoriete verhalen van Krznaric is dat van Laura van Bouchout. Een Belgische vrouw die vanaf haar 29e tot haar 30e verjaardag, naast een parttime baan, dertig verschillende jobs uitprobeerde. Ze was onder meer: creative director bij een reclamebureau, lid van het Europese Parlement, directeur van een kattenhotel en manager van een jeugdherberg. De belangrijkste les van Van Bouchout (die overigens zelf vorig jaar het boek 'Jobshopper' schreef over haar ervaringen) luidt: eerst doen, dan denken. We kunnen erg lang peinzen over de ideale baan, maar pas als je een bezigheid een paar dagen uitprobeert, weet je of het iets is voor jou. Net als met het zoeken naar een partner. Daten werkt beter dan eindeloos knutselen aan lijstjes met criteria waaraan de ideale kandidaat moet voldoen.

Volgens Krznaric kunnen we op drie manieren experimenteren à la Van Bouchout. We kunnen allereerst een tijd lang onze loopbaan onderbreken en verschillende jobs uitproberen. De tweede manier is het maken van kleine uitstapjes vanuit of naast je baan. Nieuwe projecten, cursussen, vrijwilligerswerk, dat soort dingen. En de derde mogelijkheid is het voeren van gesprekken met mensen in allerlei banen, zolang ze maar iets heel anders doen dan jijzelf op dit moment.

Geen groots, meeslepend, vernieuwend advies, maar wel bruikbaar. Daarmee past het perfect in de benadering van The School of Life. Dit instituut voor praktische levenswijsheid bestaat nu vijf jaar en biedt dagelijks cursussen aan met titels als 'How to be confident', 'How to make a difference' en 'How to reach your potential'. De meeste duren een avond, kosten 20 tot 40 Pond per persoon en zijn steevast uitverkocht. Daarnaast wordt er therapie aangeboden en kun je er op zondag kerkdiensten voor atheïsten bezoeken.

Krznaric, De Botton en hun collega's voelen de tijdgeest goed aan. Veel mensen worstelen met grote vragen op het gebied van werk, relatie en zingeving, maar hebben geen trek in grote antwoorden. We verwachten meer van ons werk dan uren maken en salaris ontvangen, maar geloven niet in droombanen en de ultieme carrièretip.

The School of Life-docenten sluiten aan bij deze ambiguïteit. In plaats van één antwoord te bieden of één methode aan te prijzen, vertellen ze op voorhand dat ze ook niet de oplossing hebben, maar wel enkele -vaak oude- inzichten kunnen aanreiken die stimuleren, provoceren en zo nodig troost bieden.

Een plezierig Europees geluid tegenover het Amerikaanse geweld op het gebied van managementboeken en zelfhulp, waarbij het net ietsje te vaak draait om drie nieuwe stappen die gegarandeerd tot succes leiden.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Laura van Bouchout (1)
NRC (269)
Roman Krznaric (1)
School of life (1)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop