Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Ontwikkelingsland wordt innovatieland

Gepubliceerd op: 10/07/2013

De meeste westerse bedrijven gaan helemaal verkeerd om met opkomende economieën en ontwikkelingslanden. Ontwikkelingslanden zijn juist de landen voor onderzoek en ontwikkeling. Dat stelt Vijay Govindarajan, hoogleraar aan de Tuck business school in Hanover, New Hampshire. Wie wil meedoen in opkomende markten als India en China moet daar niet alleen een verkoopkantoor openen, maar ook zijn innovatie ter plekke doen.

Govindarajan werd de afgelopen jaren bekend door zijn ideeën over 'reverse innovation', omgekeerde innovatie. In zijn vocabulaire zijn dat vernieuwingen die beginnen in ontwikkelingslanden en pas daarna in westerse markten beschikbaar komen. Vaak gaat het daarbij om nieuwe producten die (veel) eenvoudiger en goedkoper zijn dan producten die bijvoorbeeld in de VS en Europa zijn bedacht.

In het verleden ging het als volgt: westerse bedrijven ontwikkelden producten voor hun thuismarkt en pasten deze een beetje aan voor ontwikkelingslanden en opkomende economieën. Glocalisation heet dat. Ze ontdeden hun spullen van al te dure kenmerken en probeerden ze te verkopen in Brazilië, Rusland, India, China en Mexico. Dat werkte. Een beetje. De nieuwe aanpak is echter: volledig uitgaan van de wensen en noden in deze landen en ter plekke nieuwe producten en diensten ontwikkelen.

Govindarajan werd geboren in Madras en je zou verwachten dat hij vanwege zijn Idiase achtergrond geïnteresseerd is in dit onderwerp. Maar hij formuleerde zijn ideeën pas toen hij in 2008 en 2009 'professor in residence' was bij General Electric en zag hoe het concern deze aanpak volgde. Ook een soort van reverse innovation, zou je kunnen zeggen.

Govindarajan was overigens de eerste wetenschapper die een dergelijke positie binnen GE kreeg. Hij nam twee jaar verlof om te werken als 'chief innovation consultant' bij de multinational.

Een inmiddels klassiek voorbeeld onder innovatiespecialisten is een ultrasound- (of echoscopie-) apparaat van General Electric: de Vscan. Met het formaat van ruwweg een Nintendo DS en een prijskaartje van 7.900 dollar, doet het apparaat dingen waar voorheen grote, zware medische apparaten op wieltjes van een ton of meer voor nodig waren. De Vscan wordt niet alleen gefabriceerd in China, maar is er ook ontwikkeld.

Dat zit zo: General Electric probeerde vanaf begin jaren '90 zo'n tien jaar voet aan de grond te krijgen in de enorme Chinese markt voor gezondheidszorg, volgens de glocalisatiemethode. Het miljardenbedrijf bleef echter steken op een jaarlijkse omzet van een schamele vijf miljoen dollar.

In 2002 besloot GE de zaken om te draaien. Niet langer probeerde men in de VS ontwikkelde scanners te verkopen aan Chinese artsen, maar men besloot in China zelf apparaten te ontwikkelen die tegemoet kwamen aan de lokale vraag. Portable, op batterijen, voordelig en eenvoudig in het gebruik. Nadat deze apparaten een succes bleken op de Chinese markt, werden ze ook in de VS geïntroduceerd.

Volgens Govindarajan is GE's aanpak dé manier van innoveren voor de 21e eeuw. Volgens de rekenmeesters van GE is het mogelijk om binnen opkomende markten twee tot drie keer sneller te groeien, wanneer de reverse innovation-aanpak wordt gevolgd. Maar voor veel traditionele bedrijven is het nog even wennen dat je innovatie primair plaatsvindt op het platteland van China en India.

Toch is het idee van reverse innovation niet nieuw, zegt Govindarajan. De halve VS doet tegenwoordig aan yoga. En kip tikka masala is al lange tijd het populairste voedsel in Groot-Brittannië. Het wordt nu alleen tijd om deze aanpak doelgericht in te zetten.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Innovatie (10)
NRC (269)
Reverse innovation (1)
Vijay Govindarajan (1)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop