Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Een pyromaan als leider

Gepubliceerd op: 29/06/2013

Nog maar een paar weken en dan keren we vanuit de VS weer terug naar Nederland. Zo snel gaat een jaar dus. Al een paar dagen voel ik een zekere druk. Mensen, plekken en musea die ik tóch graag nog even wil zien. Aan de ene kant vervelend. Aan de andere kant: blijkbaar had ik voor sommige acties toch net even dit duwtje nodig.

Een 'burning platform' noemen verandermanagers het wel. Een stevig gevoel van urgentie is vaak een voorwaarde om in beweging te komen. Pas als de pijn van het niet-veranderen groter is dan de pijn van het wel-veranderen, volgt er actie. Natuurlijk moet je een verandering aantrekkelijk proberen te maken. Maar niet alles laat zich opleuken. En pijn heeft nu eenmaal meer impact op het organisme mens dan plezier.

De term 'burning platform' werd gemeengoed dankzij managementauteur Daryl Conner. Hij zag een nieuwsuitzending over de ramp op het olieplatform Piper Alpha. Het platform voor de kust van Schotland was op 6 juli 1988 door een gasexplosie in brand gevlogen. Een van de overlevenden, Andy Mochan, vertelde in het tv-programma hoe hij door de brand gedwongen was om 30 meter naar beneden te springen, in het donker, in de ijskoude zee, zonder dat hij wist of er redding onderweg was. Het was verbranden of -letterlijk- een sprong in het duister. Conner nam het verhaal op in zijn boek Managing at the speed of change.

Een paar weken geleden schreef Businessweek over de transformatie die bij het Zuid-Koreaanse Samsung plaatsvond in de jaren '90. De grote baas, Lee Kun-Hee, had besloten dat het helemaal anders moest. Samsung moest van een goedkope toeleverancier veranderen in een wereldspeler met kwaliteitsproducten.

Dat ging niet vanzelf. In het -onder Samsungmedewerkers- historische jaar 1995 bleek dat de mobieltjes die door Lee waren uitgedeeld als nieuwjaarsgeschenk allerlei productiefouten kenden. In maart bezocht hij daarom de Samsungfabriek die ze gemaakt had, in Gumi, een industriestad centraal in Zuid-Korea. Meer dan 2.000 medewerkers kregen allemaal een hoofdband om met daarop de tekst 'kwaliteit eerst'. Daarna werden ze gevraagd om naar buiten te gaan. Daar lag een enorme berg van ruim 150.000 producten die in hun fabriek waren gemaakt. Nieuwe producten met een verkoopwaarde van meer dan 15 miljoen dollar.

De medewerkers zagen vervolgens hoe de producten werden stukgeslagen met hamers, de enorme stapel in de brand werd gestoken en hoe de smeulende restanten met bulldozers werden platgereden. Lee zei vervolgens: "Als jullie zulke slechte producten blijven maken, kom ik terug en doe ik dit nog een keer." Het verhaal wordt tot op de dag van vandaag door Samsungmedewerkers aan elkaar verteld.

In 2012 produceerde Samsung 400 miljoen telefoons. Daarmee passeerde het voor de eerste keer marktleider Nokia. Samsung heeft nu 23% van de wereldmarkt voor mobiele telefoons in handen. Nokia 18%. Apple 10%.

Tja. Echt subtiel is het allemaal niet. Maar de dagelijkse routine doorbreken met behulp van een powerpoint-presentatie gaat je ook niet lukken. Leiderschap veronderstelt nu eenmaal dat je de zaak niet op z'n beloop laat als er donkere wolken aan de horizon verschijnen. De kunst is om reële toekomstige bedreigingen op een impactvolle manier te vertalen naar het hier en nu, zodat er enige bereidheid tot actie ontstaat. Een beetje brandstichten kan daar bij horen. Een leider moet blijkbaar een beetje pyromaan zijn.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Burning platform (1)
Daryl Conner (1)
NRC (261)
Samsung (1)
Sense of urgency (1)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop