Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

De nieuwe managementgoeroe: Aziatisch, vrouw of beide

Gepubliceerd op: 03/06/2013

Eens per jaar verzorg ik een seminar over de ideeën van de belangrijkste internationale managementgoeroes. Mensen als Stephen Covey, Peter Drucker en Tom Peters. Wat telkens weer opvalt: bijna alle succesvolle managementdenkers zijn westerse witte mannen op leeftijd. Sommigen zijn zelfs zo oud dat ze al overleden zijn. Als tegenreactie check ik regelmatig de Thinkers50 en andere ranglijsten. Op zoek naar ándere goeroes. Uit Azië bijvoorbeeld, of vrouwelijk, of beide.

Zo is er de Indiase zakenman Vineet Nayar, CEO van de IT-gigant HCL Technologies. Hij blogt voor Harvard Business Review en schreef het managementboek Employees first, customers second. Volgens Nayar is de belangrijkste taak van zijn -vooral oudere- managers, om zijn -vooral jongere- medewerkers in staat te stellen om goed werk te doen.

Hij vindt dat managers in de eerste plaats verantwoording dienen af te leggen aan hun personeel. Pas als de medewerkers tevreden zijn, zullen ze ook zorgen dat klanten dat worden. Nayar introduceerde een 'super 360-graden beoordeling' waarbij alle medewerkers die te maken hebben met een specifieke manager hem of haar kunnen reviewen. Alle rapportcijfers die het senior management krijgt, inclusief die van Nayar zelf, worden op het intranet gezet. Zichtbaar voor alle 87.000 medewerkers in meer dan 30 landen.

Ook interessant: Herminia Ibarra, geboren in Cuba en via Yale en Harvard nu hoogleraar aan business-school Insead bij Parijs. Ze schreef onder meer het boek Working Identity, over het opnieuw uitvinden van jezelf op werkgebied. Ibarra stelt vast dat al dat introspectieve nadenken over die éne juiste loopbaankeuze niet werkt. Haar advies: eerst doen, dan denken. Hoe? Gun jezelf een ruime overgangsperiode tussen je oude en je nieuwe carrière waarin je experimenteert en leert. Door verschillende nieuwe werkzaamheden uit te proberen, nieuwe mensen te leren kennen en al doende en netwerkende te ontdekken wat je meer of minder bevalt. Na enkele jaren zul je, terugkijkend, vaststellen dat je een belangrijke verandering hebt gerealiseerd. Grootste fout die we maken in het heruitvinden van onszelf, volgens Ibarra: wachten met de eerste stap totdat we zeker zijn van de uitkomst.

Dé vrouwelijke Chinese managementgoeroe is al meer dan tien jaar Dong Mingzhu, directievoorzitter van Gree Electric Appliances dat airconditioners maakt. Ze schreef ook verschillende boeken (alleen verkrijgbaar in het Chinees) en er werd zelfs een 20-delige tv-serie over haar leven gemaakt.

Dong gelooft heilig in innovatie en productkwaliteit. Zo stopt Gree jaarlijks veel meer geld in onderzoek en ontwikkeling dan zijn concurrenten en kan -als de Miele onder de airco's- stevige eisen stellen aan retailers. Waar anderen eeuwig moeten wachten op hun geld, eist Gree betaling voor er geleverd wordt. Deze ontwikkeling werd door Dong persoonlijk in gang gezet. Toen ze twintig jaar geleden begon als verkoper, haalde ze eigenhandig, met een vrachtwagen, de aircovoorraad terug van handelaren die de betaaltermijn overschreden. Ongehoord in China.

Ook bijzonder: Dong ageert openlijk tegen het nepotisme in haar land en weigerde haar enige zoon een baan bij Gree te geven.

Nayar, Ibarra, Dong. Drie interessante managementdenkers, die bovendien zelf in de praktijk brengen waar ze over schrijven. Dit verschaft hen autoriteit en geeft hun woorden gewicht. Nu worden de goeroelijsten nog gedomineerd door een kleine groep oude, witte westerse mannen. Maar in de komende jaren wordt dit zonder twijfel pluriformer, diverser en veelkleuriger. Gelukkig maar.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Dong Mingzhu (1)
Herminia Ibarra (2)
NRC (252)
Vineet Nayar (1)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop