Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Motivatie? Be different!

Gepubliceerd op: 14/05/2013

In een oude aflevering van de comedy 'How I Met Your Mother', zit Barney -het managementtype uit de serie- voor een muur vol motivatieposters. Vier straaljagers vliegen parallel: "Perfection." Een man beklimt een steile rotswand: "Challenge." Dat soort werk.

Er hangt ook een poster tussen met vijf pinguïns en de tekst: "Conformity: It’s the one who is different that gets left out in the cold." En Barneys zelfbedachte favoriet, de poster met: "Awesomeness. When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story."

In een comedy is zo'n wand vol motivatieposters grappig. In het echt leiden dit soort plakkaten en andere goedkope pogingen tot motivatie meestal tot een mengeling van irritatie en ironie.

Toch zijn er nog heel wat managers die denken dat je met plaatjes, praatjes, slogans, powerpoint-presentaties, mokken, balonnen en muismatten medewerkers positief kunt beïnvloeden. Drie gevaren van dit soort 'goedkope motivatie'.

1. Het is meestal betweterij. Het is nooit de medewerker die tegen zijn manager dingen zegt als: "Werk niet harder, werk slimmer!" Dit soort slogans worden typisch top-down gebruikt. Ze zeggen iets over de ongelijkheid op de werkvloer. Eigenlijk zeg je als manager: jij -dommerik- hebt een hele hoop complexe dagelijkse problemen en ik -slimmerik- heb een oplossing in vijf woorden. Succes.

2. Het is vaak onecht. Of het nu gaat om een webpagina met de waarden van de organisatie of het (zoveelste) nieuwe motto achterop elke bedrijfsauto, iedere medewerker die een tijdje meedraait kent situaties waarin dit soort gemakkelijke credo's intern, vaak door het management zelf, met voeten werden getreden. Leuk voor de buitenwereld dit soort spreuken, maar niet realistisch in de ogen van collega's.

3. Het werkt vaak als een boemerang. Negatieve emoties hebben een veel krachtiger effect op ons gedrag dan positieve. Wie per ongeluk met instemming een clichématige motivatieboodschap leest (het kan de besten overkomen), zal hem niet herhalen tegenover collega's. Maar wie zich eraan ergert zal niet nalaten dit te bespreken met anderen en -als het even kan- te zoeken naar manieren om boodschap en boodschapper belachelijk te maken.

Grappig is dat veel mensen hun eigen huis wel volhangen met motiverende slogans. Heel wat Nederlandse toiletten zijn gedecoreerd met wijsheden van Loesje en andere filosofen. Ook in de VS zijn mensen dol op 'home decoration' met bumpersticker-wijsheden. In ons tijdelijke huis in Brookline hangt een poster met dertien verschillende uilen erop. Eronder staat: "Be different." De poster komt uit de uitverkoop en waarschijnlijk hebben duizenden Amerikanen dezelfde 'be different-poster' in hun huis hangen. Wij hebben daar minstens wekelijks plezier om.

Maar goed, zolang we blijkbaar zelf de inhoud en vorm van onze eigen goedkope motivatieposter mogen bepalen, hebben we er minder problemen mee. Blijkbaar willen we op z'n minst het gevoel hebben dat onze motivatie onze eigen zaak is. Iets persoonlijks. Ook al delen we datzelfde individuele gevoel met vele anderen.

Ten slotte: wie het helemaal heeft gehad met goedkope motivatie, op kantoor en thuis, kan terecht bij de Amerikaanse webwinkel despair.com. Despair ("wij bieden de oplossing tegen hoop") specialiseert zich in demotivatie. Zoals posters met teksten als: "Winnaars. Niets maakt meer duidelijk dat je een loser bent, dan het ophangen van een poster over winnaars." En mijn favoriet: een glazen koffiemok met een streepje halverwege en de tekst: "This glass is now half-empty." Droefgeestig grappig en net zo goed niet duur.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Motivatie (2)
Motivatieposters (1)
NRC (269)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop