Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes

Gepubliceerd op: 26/04/2013

In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review.

Raynor en Ahmed zijn niet de eersten die claimen de geheimen van bloeiende bedrijven te hebben ontrafeld. Ze staan in een traditie binnen de Amerikaanse managementliteratuur.

Een van de eerste boeken in het genre was 'In Search of Excellence' van Tom Peters en Bob Waterman uit 1982. De auteurs analyseerden de prestaties van 43 bedrijven en kwamen tot aanbevelingen als: biedt medewerkers ruimte voor autonomie en ondernemerschap. Waardevol advies, maar geen garantie voor succes. Veel van de onderzochte bedrijven zijn nog altijd toppers, zoals Disney en IBM. Sommige bestaan echter niet meer of leiden een zieltogend bestaan, zoals computerbedrijven Wang en Atari.

Een andere bestseller was 'Good to Great' van Jim Collins uit 2001. Collins' aanpak was gestructureerder dan die van Peters en Waterman. Hij verzamelde grote hoeveelheden data over elf langdurig succesvolle bedrijven en vergeleek ze bovendien met concurrenten die het minder goed deden. Collins kwam met aanbevelingen als: werf eerst goede mensen en bepaal pas dan, samen met hen de strategie.

Maar ook de Good to Great-populatie bevatte bedrijven die achteraf toch minder presteerden, zoals hypotheekbank Fannie Mae en winkelketen Circuit City.

Raynor en Ahmed zijn zich bewust van deze valkuilen. Ze kozen voor een sterk kwantitatieve aanpak, waarbij ze 'toevallig' succes zoveel mogelijk uitsloten. Als je niet weet of een bedrijf gewoon geluk had, aldus de auteurs, weet je ook niet of het de moeite waard is om er iets van te leren.

De onderzoekers vonden drie basisregels die succesvolle bedrijven gebruiken als richtsnoer voor beslissingen.

1. Better before cheaper: onderscheidende, betere producten en diensten, zijn belangrijker dan lagere prijzen

2. Revenue before costs: het genereren van meer inkomsten is belangrijker dan het verlagen van de kosten.

3. There are no other rules: verander alles wat nodig is om regels 1 en 2 te kunnen volgen.

Raynor en Ahmed probeerden meer gedetailleerde gedragspatronen bloot te leggen bij de toppers, maar stelden vast dat ook binnen één en hetzelfde bedrijf acties domweg varieerden met de tijd en de omstandigheden. Eenvoudige regels als 'diversificatie is altijd fout' of 'dienend leiderschap is altijd goed' waren niet te vinden in de grote hoeveelheid gegevens van de onderzoekers.

Was klantgerichtheid het geheim? Of innovatie? Of lef? Al dit soort factoren kwamen net zo vaak voor bij de winnaars als bij de middenmoters. Het enige eerlijke antwoord op de vraag 'welk gedrag leidt tot succes', luidt: 'dat hangt ervan af'.

Waarvan af? Van de drie regels. Dezelfde actie, bijvoorbeeld het overnemen van een collegabedrijf, kan de ene keer leiden tot lagere kosten en de andere keer tot het verbeteren van de dienstverlening. In het eerste geval zal de bijdrage aan langdurig succes minder zijn dan in het tweede geval.

Het boek van Raynor en Ahmed over hun onderzoek, 'The Three Rules', verschijnt eind mei. Daarmee volgen ze, net als Peters, Waterman en Collins, nauwgezet drie andere regels. Namelijk die voor het publiceren van een succesvol businessboek. 1) Onderzoek wat succesvolle bedrijven anders doen; 2) Publiceer er een artikel over in de Harvard Business Review (of een ander prestigieus zakenblad); 3) Breng pas daarna je boek uit. Leerzaam.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Michael Raynor (1)
Mumtaz Ahmed (1)
The Three Rules (1)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop